SIRA skolan

lördag 27 april 2024

Lars Tarre/Anders Ekhammar

SIRA, Swedish International Relief Association – Stiftelsen svenskt internationellt hjälparbete, driver två skolor på Västbanken – i Betlehem och Jeriko.

Tack vare ett bidrag på 160 000 kr från Göteborg-Örgryte Rotaryklubb, med generös hjälp från Rotarys U-fond och Rotary Distrikt Grant D 2360, kan skolan i Jeriko byggas ut med ett klassrum och ytterligare tio elever.

Skolorna på Västbanken ger specialundervisning för barn mellan 6 och 15 år med läs- och skrivsvårigheter. Skolorna har totalt cirka 120 elever och 20 anställda, samtliga palestinier, och en svensk platschef som sköter administrationen. Göteborg-Örgryte Rotary har under året haft insamlingar i klubben, arrangerat lotterier och genom frivillig höjning av årsavgiften samlat in 160 000 kr som oavkortat går till utbyggnaden av skolan i Jeriko.

– Naturligtvis är jag oerhört stolt och glad över att vi kan hjälpa dessa elever till den skolgång som de behöver. Det har varit ett stort engagemang i klubben och tack vare generösa donationer av både pengar och utlottningsvinster har vi lyckats få ihop de pengar som behövdes för utbyggnaden, säger Lars Tarre, projektledare för insamlingen.
Många av barnen kommer från mycket fattiga förhållanden därför är all hjälp välkommen. Mat kommer ofta från lokala donatorer och kontinuerligt bjuds föräldrar in till föreläsningar för att kunna höja hela familjens utbildningsnivå. Flera elever kan efter något år på SIRA-skolan gå tillbaka till den vanliga skolan och då ofta vara bäst i klassen.

– Vi känner ett stort engagemang för skolan i Jeriko. Människorna bakom projektet brinner verkligen för det här och därför känns det fantastiskt att vi nu kan hjälpa till med den här tillbyggnaden, säger Lars Tarre.

För ytterligare information kontakta:

Lars Tarre, Projektledare för insamlingen, tfn 0707-200 900

Bilder för fri publicering: Anders Ekhammar, tfn 070-746 25 79