Göteborg-Örgryte Rotaryklubb

E-post: goteborg-orgryte@rotary.se

Bankgiro 742-2413, Swish 123 675 1796

Det händer alltid något kul på Göteborg Örgryte Rotaryklubb!

VÄLKOMMEN TILL KLUBBEN DÄR MAN TRIVS

Vi träffas varje tisdag för lunch och trevliga samtal. Klubben får ofta besök av gäster och intressanta föredragshållare. Vi har bland annat haft besök av Per Cramér, som berättade om Göteborg och Handelshögskolan 100 år. Mats Lundqvist, Chalmers nya viserektor för nyttiggörande berättade om deras 20-års vision och varför Göteborgsregionen är en bra plats för entreprenörer. Flöjtisten Marjolein Vermeeren från Göteborgssymfornikarna förgyllde klubbmötet med skön musik och berättade om flöjtens historia. Sofia Bruce talade om Öppet Hus och deras mentorprogram för mångfald. Ola Serneke berättade om hans vision att utveckla hållbara samhällen och om Karlatornet, Nordens högsta hus. I våras hade klubben besök av en Rotary Friendship Exchange-delegation från Kalifornien. Årets första resa gick till Nederländerna och nu i höst är det destinationen Brasilien som står för tur.

Se kommande föreläsningar i Göteborg Örgryte Rotaryklubb >>

Rotary Friendship Exchange (RFE), Besök från Kalifornien

Marjolein Vermeeren, Göteborgssymfonikerna

Mats Lundqvist, Chalmers

Ola Serneke

Rotary International 7 fokusområden

Göteborg Örgryte Rotaryklubb är en av 54 klubbar i vårt Rotarydistrikt som kallas D2360 och som täcker stora delar av Västra Sverige. I Rotary Sverige har vi i dag totalt 10 distrikt från Norrbotten i norr till Skåne i söder. Rotarydistriktet i Västsverige har ca 2500 medlemmar och globalt är vi 1,4 miljoner Rotarymedlemmar.

Vi Rotarianer åstadkommer förändring där vi bor och vi samarbetar med andra klubbar om internationella projekt, som inriktar sig på dagens mest angelägna utmaningar runt om i världen.

I Rotary har vi 7 internationella fokusområden som var vart och ett har fler pågående projekt. Det kan vara hjälp till Ukraina, nya vattenbrunnar och hjälpa att bli självförsörjande i Afrika, Fjordtorskprojektet i Uddevalla, End Polio Now (ett av Rotarys kanske mest omfattande projekt där vi nästan är i mål), Miljöfrågor mm.

Rotarys 7 fokusområden:

• Främja fred
  • Bekämpa sjukdomar
  • Rent vatten och hygien
  • Mödra- och barnavård
  • Stödja utbildning
  • Lokal ekonomisk utveckling
  • Skydda miljön

Genom att vara medlem i Rotary har du möjlighet att aktivt göra skillnad, samtidigt som du får personlig tillfredsställelse och livslång vänskap på köpet.

Läs mer om Rotary och vilka klubbar som finns i Västsverige >>

Hitta alla svenska Rotarydistrikt >>