Ensamkommande ungdomar

måndag 1 september 2014

Anders Ekhammar

Vi träffar ensamkommande ungdomar varje vecka

Örgryte Rotaryklubb i Göteborg har under många år arbetat med projekt för att hjälpa utsatta världen över och lokalt. När klubben ville stärka det lokala engagemanget ytterligare tog Bertil Hultman under sitt år som President i klubben 2014/15 upp frågan i samråd med Göteborgs Räddningsmission om att hjälpa ensamkommande ungdomar i Göteborg. Det har idag resulterat i att tio personer från klubben engagerar sig för att varje vecka besöka ungdomarna och hjälpa dem där det behövs bäst – det svenska språket.

– Vi förstod tidigt att det viktigaste för ungdomar som kommer till Sverige är språket. Det är nyckeln för en framtid här. Dessutom behöver ungdomarna träffa ”vanliga svenskar”, lära sig hur det fungerar här och få chansen att fritt fråga om allt. Samtalet är det som utbildar och lägger grunden för deras nya framtid. Det är här vi kan hjälpa, berättar Thomas Olsson som tillsammans med Bertil Hultman startade Örgryte Rotaryklubbs lokala stödprojekt för ensamkommande ungdomar.

Örgryte Rotaryklubb har dessutom bidragit med pengar för att sprida lite glädje och nytta i ungdomarnas vardag. Tillsammans med ledarna som träffar ungdomarna varje dag kom vi fram till att cyklar och hjälmar var något som både skulle öka friheten för dem och bidra med många skratt när de skulle lära varandra att cykla. Dessutom köptes det in en gitarr. Gåvorna har spridit mycket glädje, men det är tiden med ungdomarna som uppskattas mest och som gör störst skillnad.

Från vänster: Lars Tarre, Patrik Hansson (Räddningsmissionsledare), Iris Öhrn, Gunilla Almgren, Delaine Basso, Thomas L. Olsson.