Resa till Laholm

måndag 6 maj 2024 08:00-16:00, Laholm
Talare:

Kent Nyman samt Krister Joneken, Kraftverkschef Falkenbergs Energi

Följ med på en bilresa till Laholm. Resan är gratis.

Gränsen mellan Sverige och Danmark gick en gång i tiden längs Lagan.

På Lagaön finns ruinen med bastionerna kvar efter Kristian den IV:s slott som svenskarna lät riva under Karl den XI:s tid som regent. Området har historiskt varit central handelsplats och Lagans norra älvstrand var boplats för vikingar.

Den stora tillgången på lax var drivkraften i samhället. Vildlaxen försvann 1932 i samband med att Laholms kraftverksdamm byggdes. En kompensationsodling för lax finns nu på Lagaön intill kraftverket.

Vi stannar till i Falkenberg där vi träffar Ingemar Alenäs, som ligger bakom den lyckade restaureringen av Heringforsen i Falkenberg. Han ger oss en guidad tur. Vi kommer också att träffa energikonsulten Krister Joneken som också varit delaktig i restaureringen. Krister kommer att berätta och att svara på frågor.

Laholm är också känt som den lilla staden med de stora konstverken.

Den lokala turistbyrån har tagit fram en broschyr om konstverken med karta som kan användas vid rundvandring. På liten yta finns ett flertal konstverk att upptäcka.

Granne med turistbyrån ligger Nordens enda teckningsmuseum som har gratis inträde. Det finns också en liten bokhandel vid Stortorget med trevlig och mycket kunnig personal.

PRELIMINÄRT PROGRAM

Dagen börjar med avfärd med bil/bilar från Hotell Heden kl 8.00  den 6 maj.

Under resan kommer jag att berätta en del om Lagans biologi och ekonomi samt om det arbete som läggs ner bl a på Länsstyrelsen i Halland och i föreningar för att rädda och återskapa miljö.

Vi kommer fram till Laholm strax efter kl 11 och tar en fika på Conditori Cecil. Där träffar vi också energikonsulten Krister Joneken som också varit kraftverkschef på Falkenbergs Energi.

Sedan åker vi till Lagaön där slottsruinen, den gamla stenbron, kraftverket och laxodlingen ligger. Tyvärr så är det takreparationer på fiskodlingens byggnad så det är inte säkert att vi kan se odlingen på insidan.

Jag och Krister samt ev en fiskebiolog guidar och förklarar hur det kan bli. Därefter åker vi med buss och besöker Karseforsen som ligger 8 km uppströms. Vi kan där föreställa oss en bild hur skulle kunna se ut med hoppande laxar.

Lunch äter vi sedan på Gröna Hästen som är känt för bra mat.

Efter lunch gör vi Konstverksrundvandring i centrala Laholm och besöker ev teckningsmuseét och bokhandeln.

Därefter hemfärd senast kl 16

Välkomna!

Kent Nyman

Resa till Laholm med bil

Registrering

Registrering fram till: måndag 6 maj 2024 08:00

Max. antal deltagare: 1000

Medlemmar: Logga in innan registrering.
Logga in innan inskrivning