Lagan/Manifest

lördag 6 april 2024 13:00-16:00, Lagagården i Laholm
Webbplats: https://bygdegardarna.se/laholm/

INBJUDAN

Den 6 april samlas vi, alla vi föreningar o eldsjälar som känner som nedan och vill göra något åt situationen i Lagan.

Lagan har nu varit i människans tjänst i nära hundra år. Vi har lånat dess vatten till att producera elektricitet. Denna behövdes verkligen när industrialismen drog igång. Fabrikerna nere i Skåne skrek efter el, järnvägen skulle elektrifieras och de gamla ångmaskinerna skulle ersättas. Lagan byggdes ut, det ena pampiga kraftverket efter det andra iordningställdes. Lagan blev totalreglerad, inga fler fallmeter fanns att ta. Gott och nog om det. Var sak har sin tid.

De som fick betala priset för utbyggnaden var naturen och människorna längst ån. Möjligheten att fiska försvann mer eller mindre då laxen, harren, havsöringen o ålen inte klarade detta. Dessa arter och många fler som flodpärlmusslan, havsnejonöga är nu på väg att dö ut för evigt i Lagan.

Ja som sagt, var sak har sin tid och nu är det andra tider. Kraftverken o dammarna har renoveringsbehov och det finns många nya sätt att producera och lagra el. Sol, vind, energieffektivisering och energilagring kan i vår bygd väldigt lätt ersätta, i det här fallet Laholms kraftverk och det produktionsbortfall det handlar om i Karsefors. Det hävdas ju att Lagan är så viktig som reglerkraft och kan man då producera, lagra vind och solkraft lokalt, har dessa samma funktion. Utbyggnad sker nu i stor skala och mer el produceras och lagras för var dag. Detta kan med god marginal ersätta Lagans produktionsbortfall. Det är nu tid att lämna tillbaka Lagans vatten till dess invånare, så att vi åter igen får ett fungerande forsande vattendrag.

Vem tar ansvar för utrotningen av flodpärlmusslan, ålen och havsnejonögat?

Jordens planetära gränser överskrids. Vi människor förbrukar mer än vad planeten tål. De gränser som vi överskrider kraftigt och som nu börjar bli reella hot mot vår existens är utarmningen av den biologiska mångfalden. Arter dör ut, ekosystem ödeläggs. Andra stora hot är klimatförändringar till följd av våra koldioxidutsläpp, övergödning och gifter.

Att restaurera Lagan och dess lekbottnar, ta bort kraftverksdammen i Laholm samt släppa vatten i gamla fåran vid Karsefors är ett första steg för att få ett levande vattendrag. Att bli bästa livsplats som Regionen så stolt skriver i sin vision. Att tillägga är också vilken attraktion det blir med hoppande laxar både i Laholms och Karsefors vattenfall. Sen kan ju också naturturism och ett laxfiske av världsklass skapas, vilket skulle sätta Laholm på kartan.

Lagan efter 2030?

2Q==

Projektet med att återskapa forsande vatten i Laholm är:

EKOLOGISKT HÅLLBART, EKONOMISKT HÅLLBART och även SOCIALT HÅLLBART

Lagan i Laholm idag

Välkommen att anmäla dig genom din förening eller som enskild sympatisör. (förening, namn och mailadress)

Lagans vänner: Kent Nyman info@kentnyman.se

Naturskyddsföreningen, Havsnätverket Laholmsbukten: Bo Hansson bo.t.hansson1@gmail.com

Sportfiskarna: Ebbe Berglund ebbe.berglund@sportfiskarna.se

Älvräddarna: Per Ingvarsson ingvarsson.pa@gmail.com

Miljöpartiet Laholm: Margareta Lindgren margareta.flammabygget@outlook.com

Husbehovsfiskarna: Christer Hansson chris_hans@hotmail.com

Enskild sympatisör: Per Ingvarsson ingvarsson.pa@gmail.com

MANIFEST

Vårt mål är att skapa en forsande åsträcka genom Laholm där laxen kan leka, flodpärlmussla och havsnejonöga överleva och ålar fritt kan vandra ut i havet. Lagan ska bli en å att njuta av, fiska i, vara stolt över, med rik biologisk mångfald. Detta genom att vi gemensamt verkar för:

1. ATT kraftverksdammen i Laholm tas bort
  2. ATT vi får vatten och fiskvägar i Karsefors
  3. ATT skapa opinion (här arbetar vi fram ett förslag till handlingsprogram med er deltagare, vad kan vi göra, vem gör vad och när)

Program och mer information skickas till dig när du anmäler dig. Vi kommer att vara både inne och ute, så ta med kläder efter väder. Vi bjuder på fika. Många spännande gäster Isabella Lövin f.d. miljöminister kommer, likaså de liberala riksdagskvinnorna Cecilia Rönn och Elin Nilsson. Elin sitter i miljö-och jordbruksutskottet. Mycket fakta presenteras och så hoppas vi på att era idéer sprudlar och att vi gemensamt kommer vidare.

VÄLKOMMEN ATT ANMÄLA DIG senast den 2 april