Chalmers Entreprenörskola, Mats Lundqvist

29 november 2022

Veckobrev 2022-11-29

Inledning

President, Henrik Frössling, hälsade 3 gäster samt alla andra välkomna till dagens lunchmöte på Hotell Heden.

Rotaryärenden

Stellan Svensson påminde om kvällens adventsamling i Örgryte gamla kyrka kl 18.

K-G Fridman påminde om Stig Sommars begravning den 13 dec, se Gillis Edmans begravningsbyrå.

Föredrag: Chalmers Entreprenörskola, Mats Lundqvist, vicerektor för nyttiggörande Chalmers

Mats Lundqvist tog själv examen på Chalmers F91, och blev snart därpå tillfrågad av Sören Sjölander att starta en entreprenörskola inom Chalmers.

Under åren sedan dess har man varit med och startat runt 100 företag. De har haft en god tillväxt, betydligt mer än andra liknande skolor i Sverige. De nystartade företagen, oftast baserade på forskning och uppfinningar gjorda inom akademin, är beroende av stöd från erfarna personer t.ex. Chalmers-alumner samt tillgång till bra startkapital. Affärsänglar är viktiga i detta skede liksom Chalmers Ventures.

Man har tagit fram en 20-års vision där man ska vara världsledande inom sin niche 2041.

Göteborgsregionen är en bra plats för entreprenörer inom industri, medicinteknik, fordons-elektrifiering mm. Faktum är att 33% av svensk R&D satsas här.

Efter flera frågor och svar tackade vi Mats med en varm applåd och ett penningbidrag till Ukraina.

Avslutning

Presidenten tackade alla och förklarade mötet avslutat.

Tjänstgörande veckobrevskrivare

Göran Lindsten

Närvarande på dagens möte

Antal aktiva medlemmar i klubben: 69

Gäster/Besökare:                                 3

Egna medlemmar på veckomöte:    23

Kommande program, gästvärdar och veckobrevskrivare

Tisdag 6 dec: Veckomöte – Ola Serneke, visionären som aldrig lutar sig tillbaka.

Gästvärdar: Annika Steen och Jonas Steen

Veckobrevskrivare: Erik Åkerlund