De blev självförsörjande med The Hunger Project

tisdag 14 mars 2023

Mona Ulvåknippa

Göteborg-Örgryte Rotaryklubb har tillsammans med Majorna Frölunda Rotaryklubb bidragit finansiellt till The Hunger Project som är en ideell organisation som verkar för att avskaffa hunger och fattigdom.

Slutrapport - November 2023

Nu har vi fått slutrapporten för projektet Boti bygemenskap i Ghana, som startade 2009. Invånarna i Boti, som har 3 274 invånare, har uppnått sitt mål och är nu självförsörjande!

Ladda ner slutrapporten >>

Om projektet

Med kvinnor i fokus utbildas och förmås människor att avskaffa sin egen hunger och fattigdom. Det ger bestående resultat och äkta framtidstro. Arbetet bedrivs globalt och program drivs i 13 länder i Afrika, Latinamerika och Asien och i Sverige arbetas med utbildning, informationsspridning och insamling till de globala programmen. The Hunger Projects program nådde ut till cirka 16 miljoner människor under 2017.

Alla program utgår från tre tydliga grundpelare:

Deltagarna själva formulerar en vision som bygger på en framtid utan fattigdom och hunger. När visionen, engagemanget och lösningarna är människornas egna blir förändringarna bestående.

Kvinnor utbildas att bli beslutsfattare, att ta plats bland samhällets starkaste ledare och att bli entreprenörer på lika villkor.

För att skapa bestående förändring är det viktigt att engagera såväl samhällen som lokala beslutsfattare och myndigheter.

Effektivitet; i genomsnitt tar det 8 år för ett epicenter att bli självförsörjande och kostar ca 8 mkr för ett epicenter på 10 000 personer. 8 år innebär 1 mkr/år och alltså 100 kr/person/år. Ge en gåva >>

I Ghana – liksom i övriga programländer i Afrika – arbetar Hungerprojektet genom den s k epicenterstrategin med en rad program parallellt. Alla dessa program drivs och sköts från en gemensam epicenterbyggnad, som människorna där själva byggt från grunden efter ett koncept utarbetat av The Hunger Project. Kontakta Thomas Sundberg om du vill veta mer.

Resultat Q1 2022 Boti epicenter Ghana. Ladda ner rapporten här >>

I Boti är målet att bli självförsörjande inom 8 år

Några utvalda resultat från Ghana

Hunger - Antalet hushåll som lever i kronisk hunger har de senaste sex åren minskat med cirka 30 procent. Omkring 6 procent av invånarna vid våra epicenter i Ghana upplever i dagsläget hunger dagligen eller veckovis.

Barnäktenskap - Utbredningen av barnäktenskap har minskat med 20 procent de senaste sex åren. I dag gifts endast 6 procent av flickorna i programområdena bort, jämfört med det nationella genomsnittet på 21 procent.

Näringslära - 32 000 barn genomgick under 2021 vikt- och dietuppföljning vid epicenterklinikerna i Ghana. Att förbättra hälsa och näring under de första 1 000 dagarna av ett barns liv är en av de bästa investeringar som kan göras för att uppnå hållbara framsteg inom världshälsan och den globala och ekonomiska utvecklingen.

Vägen till självförsörjning i Boti, Ghana

Vad hände i Boti Q4 2022

Handlingsplanen för att nå självförsörjning under början av 2023 följs och de aktiviteter som beskrivs i den har utförts. Här kommer några detaljer.

• 130 personer deltog vid 3 tillfällen i utbildningar om jämställdhet och hiv/aids.
  • 133 personer deltog vid 2 tillfällen i utbildningar i näringslära.
  • 4 barn förlöstes i epicentrets hälsoklinik.
  • 34 barn deltog i regelbundna hälsokontroller.
  • 160 personer utbildades vid 3 tillfällen i förbättrade jordbrukstekniker och matsäkerhet.

Läs hela resultatet i filen nedan!

Resultat Q3 2022. Boti epicenter Ghana.

Under Q3 2022

• 175 personer deltog vid fyra tillfällen i utbildningar om jämställdhet och hiv/aids.
  • 247 personer deltog vid sex tillfällen i utbildningar i näringslära.
  • 3 barn förlöstes i epicentrets hälsoklinik.
  • 187 barn deltog i regelbundna hälsokontroller.
  • 429 personer utbildades vid sju tillfällen i förbättrade jordbrukstekniker och matsäkerhet.

Ladda ner som PDF: Resultat Q3 2022 Boti epicenter Ghana.

Rotarys investering i Ghana ger resultat

Rapport från Q2 2022

Rotarys investering har under 2022 riktats till Boti epicenter i sydöstra Ghana. I Ghana har det sedan 1990 skett en betydande minskning av hunger och fattigdom samtidigt som klyftan mellan urbana områden och landsbygden förvärrats. Fattigdomen är fyra gånger så hög på landsbygden, där halva befolkningen bor, som i landets urbana områden. Under Q2 2022 har Ghana drabbats av den inflationsvåg som sprider sig över världen. Denna drivs liksom i andra länder av ökade priser på energi och mat. Detta har drabbat området runt Boti och insatser pågår för att minska påverkan av inflationen och de ökade prisnivåerna.

Genom The Hunger Projects epicenterstrategi säkras tillgången till grundläggande infrastruktur som hälsovård, skola och finansiella tjänster på den afrikanska landsbygden.

Mobiliseringen av Boti epicenter inleddes 2009 och själva byggnaden stod färdig 2010. Idag har Boti epicenter en handlingsplan som beskriver de aktiviteter som ska utföras för att kunna nå målet om självförsörjning 2022.

Vid Boti epicenter utför The Hunger Project insatser inom områden såsom jämställdhet, matsäkerhet, hälsa och näring för barn, läskunnighet och utbildning, vatten och sanitet samt mikrofinans.

Rotarys stöd till Boti är inriktat på tre områden:

• Hälsa och näringslära
  • Matförsörjning
  • Vidareutveckling av epicenterbyggnaderna

Resultat för Q2 2022

• 322 personer deltog vid fem tillfällen i utbildningar om jämställdhet och hiv/aids.
  • 350 personer deltog vid sex tillfällen i utbildningar i näringslära.
  •  3 barn förlöstes i epicentrets hälsoklinik.
  • 84 barn deltog i regelbundna hälsokontroller.
  • 390 personer utbildades vid sju tillfällen i förbättrade jordbrukstekniker och matsäkerhet.

Ladda ner rapporten för Q2 som PDF