Veckomöte - Ola Serneke

tisdag 6 december 2022 12:15-13:15, Hotell Heden, Sten Sturegatan 1, 41139 Göteborg, Sweden
Webbplats: http://www.hotellheden.se
Talare:

Ola Serneke

Gästvärdar: Annika Steen och Jonas Steen

Veckobrevskrivare: Eric Åkerlund

FOTON OCH SAMMANFATTNING AV FÖREDRAGET

Träffa Ola Serneke, "Visionären som aldrig lutar sig tillbaka".

Ola Serneke ger kött och blod till det något urholkade uttrycket entreprenörskap. Serneke är nu ett av Sveriges största entreprenadbolag och fortsätter växa med god lönsamhet och projektplaner som bokstavligen bryter ny mark i branschen och samhället. Och pratar du fem minuter med Ola så inser du snabbt varför.

– Jag har alltid velat göra saker. Mitt intresse för att bygga, konstruera och göra saker själv började när jag var väldigt ung.

Veckobrev här

Ola Serneke

Ola Serneke besöker Göteborg-Örgryte Rotaryklubb

Olas visioner och projekt

Många intresserade från klubben

Sammanfattning av Ola Sernekes föredrag, "Visionären som aldrig lutar sig tillbaka".

Serneke som bolag bildades 2002. Idag har man 1200 anställda samt 5000 inhyrda personer. Bara för byggnationen av Karlatornet är 600 personer inhyrda. Man har 19 kontor i Sverige och en årsomsättning på 8,7 miljarder kronor, senaste årsvinsten var på 349 miljoner kronor.

Målet med bolaget är att vara branschens mest attraktiva arbetsgivare, det ger bättre projekt och mer vinst. Visionen är att utveckla hållbara samhällen för nästa generation. Man vill också vara en ledande internationell aktör för att kunna göra skillnad i samhället.

Serneke Group är indelad i tre segment. Serneke Sverige, här finns koncernens kärnverksamhet - projekt inom entreprenad och projektutveckling. Serneke Invest, här styrs större, mer komplexa utvecklingsprojekt och investeringar. Till sist Serneke International, här styrs koncernens internationella expansion via permanenta etableringar eller projektexport i samarbete med svenska och internationella samarbetspartners.

Många tror att Serneke främst bygger bostäder och kontor ,men så är inte fallet. Den största delen av omsättningen i bolaget består av beställningar från offentligt finansierad verksamhet. Man bygger bland annat fängelser, skolor, domstolar samt vård- och omsorgslokaler. Bara ett fängelse kan kosta 1,5 till 3 miljarder kronor att bygga. Det är en stor brist på fängelsekapacitet i Sverige. Internationellt har man verksamhet i Australien och Polen och har även börjat engagera sig i Afrika. I Ghana och Elfenbenskusten jobbar man med hjälp av svenska statliga krediter och säkerheter. Det är ofta fråga om reningsanläggningar och annat i miljöväg. Tanken är att det är bättre att stoppa utsläppen vid källan än att rena utsläpp när de redan har skett.

Karlastaden ligger bra till i Göteborg. Det tar fem minuter att åka dit från järnvägsstationen med båt eller tio minuter med buss. Norra älvstranden är Göteborgs hotspot med 375 högteknologiska företag. 30 000 personer beräknas bo där om fem år.

Planerna på Karlatornet och Karlastaden började ta form år 2004. Ola hade då en idé om att bygga en 100 m hög byggnad med 35 våningar. Men det låg flera fastigheter i vägen, bland annat en industri med förorenad mark som man var tvungen att ta hand om. Ola köpte upp fastigheterna runt omkring och flyttade industrin till Jönköping. Men det blev ändå inget av med planerna. 2012 var det dags för ett nytt försök, då med en ritning på ett 200 meter högt hus. Parallellt med detta byggde man Kvibergs Arena det också var många svårigheter men man löste det tillsammans med Björn Siesjö som då var stadsarkitekt och mycket positiv till Sernekes planer. Politikerna var också med på tåget och Ola jobbade intensivt med att lobba för sina projekt. När planerna till sist gick igenom i kommunen var det för Karlatornet som det nu ser ut, med 600 lägenheter och ett 250 meter högt hus och flera andra höga byggnader vid sidan om. Området är ritat som en virvel med högre och högre hus runt omkring. Detaljplanen togs i december 2017 och det gick extremt fort att få igenom den.

Karlastaden är mer än bara ett torn. Det innefattar 70000 kvadratmeter yta, varav 20 500 kvadratmeter är uthyrningsbart.

Totalt ingår 2000 bostäder. Man vill ha en blandstad med butiker, bostäder, kontor, restauranger och kulturlokaler. Verksamheterna i bottenplan måste bära sig, därför är det viktigt att ha mycket folk boende i närheten. Exploateringsgraden är 8, det betyder att antalet kvadratmeter i projektet är 8 gånger högre än den yta som man exploaterar.

I Karlatornet finns det fyra bostadsrättsföreningar. Under mark finns två våningar med garage. Man siktar på att bygga Sveriges mest hållbara stadsdel. Energi till byggnaderna kommer från bränsleceller, solceller, vindkraft, värmepumpar och återvunnen energi från verksamheten med mera.

Tornet innehåller totalt 35 fastigheter. Bostäderna är enbart bostadsrätter inga hyresrätter, vilket dock finns i några av de övriga byggnaderna.

Karlatornet kommer att bli Nordens högsta hus med 246,4 meter och 73 våningar. Det är bostäder från och med våning 10. Men där finns även hotell, restauranger, butiker och gym. En utsiktsplats ska byggas på våning 69. Det är tänkt att den ska dra mycket folk, Ola hoppas på 400 000 besökare per år. Detta kommer att generera en hel del intäkter, därtill kommer försäljning med mera från en souvenirshop. Hissarna i byggnaden är direkthissar som är mycket snabba.

Första inflyttning till Karlatornet kommer att ske i augusti 2024, men redan nu är över 150 lägenheter färdigbyggda.

Presidenten tackade Ola som fick en varm applåd och några ytterligare frågor ställdes. Björn Albrektsson avslutade mötet med några ord om Göteborgs historia om Residenset och Chalmerska huset som kan vara historiska referenspunkter till byggandet av Karlatornet.

Veckobrevskrivare, Eric Åkerlund

Registrering

Tidsfristen för registrering har passerat